søndag den 13. januar 2013

Start med Chromebook

Nu har jeg haft min Chromebook i en uge og er ved at finde ud af hvad der kan lade sig gøre og hvad der ikke kan. Lad mig så helt fast - En Chromebook er ikke en computer. Den kan rigtig meget af det man kan med en almindelig computer, men der er en del som man bare ikke kan. Det samme gælder jo også for en iPad - den er også rigtig god til en masse ting, men den kan ikke alt. Den enhed som kan alt - findes slet ikke. Så er det jo på til mig som bruger at finde ud af hvad jeg egentlig har brug for. MIt arbejde består b.la. af at teste nyt udstyr og systemer, så man kan da godt sige at jeg er priviligeret, når det kommer drejer sig om adgang til grej. Mine arbejdsopgaver spænder meget vidt og jeg kan under ingen omstændigheder klare alle opgaver med kun én enhed. Det har jeg måttet indse for snart en del år siden og det ser jeg ikke som et problem. Mere og mere af det jeg skal arbejde med i løbet af en dag, er blevet webbaseret og foregår derfor inde i en browser.

En Google Chromebook er jo bare en lille fix bærbar computer, som kun kan afvikle det der kan afvikles i en webbrowser. Her er der selvfølgelig tale om Googleś Chrome browser. Chrome er bestemt én af de bedste browsere og findes til alle platforme - Windows, Linux og Mac. Så hvis du i forvejen kender/bruger Chrome, ja så ved du faktisk hvad man kan med en Chromebook. Der er dog lidt forskel. F.eks. er der ikke Java på en Chromebook og der kan ikke installeres noget. Til gengæld findes der en masse apps som kan tilføjes til Chrome. Det er ikke egentlige apps, men henvisninger til html5 baserede webservices. Det giver ofte samme fornemmelse som det er at arbejde med en computer hvor programmerne er installerede. En Chromebook er altså beregnet til at arbejde med webbaserede services og skal derfor være online, når den bruges. Der er ganske få funktioner der fungerer offline, men hvis man ikke har en ordentlig netforbindelse, så er det ligemeget med en Chromebook. I nogle fremtidige blogindlæg vil jeg gennemgå nogle services og funktioner i detaljer, men her er en lille liste over ting der virker rigtig godt. Og så lige noget af det bedste ved en Chromebook - luk låget op og den starter. Inden der er gået 8 sekunder er den klar og har netforbindelse Det der tager længst tid er faktisk at skrive sit password :)

Rigtig gode apps/services
  • Gmail
  • Google Docs (Drev)
  • Youtube
  • Google+ og Hangout
  • Og alle de andre Google services
I UC Sjælland har vi Google Apps for Education. Det er vi rigtig glade for. For at vi ikke får bøvl med vores mailsystem, så bruger vi i UCSJ ikke Googleś mail, så det giver lidt begrænsninger i anvendeslsen af Google Apps. Desværre er det ikke muligt at anvende Youtube sammen med en education aftale, så her har vi også en begrænsning. Skal man bruge Youtube, så er man nødt til at have en privat Google konto. Det er jo heller ikke det store problem - den er gratis at oprette og man kan sagtens have flere brugerkonti på en Chromebook.

Andre services
Det overrasker selvfølgelig ikke at Googleś egne tjenester virker fint på en Chromebook. Her er et par stykker som ikke kommer fra Google. De er alle hentet i Chrome Webshop. Her er der mange tusend apps der kan tilføjes til Chrome. De virker ikke kun med en Chromebook, men vil i de fleste tilfølge gøre det lige så godt i Chrome på en Windows ell. Mac maskine.

  • Spotify
  • Angry Birds
  • KIndle Cloudreader
  • Dropbox
  • Pocket

Der er mange flere. Jeg vender snart tilbage med anmeldelser af nogle af dem jeg finder mest anvendelige.

4 kommentarer:

  1. Tak for dit som altid informative bidrag.
    jeg har et spørgsmål til dig. Kan det passe, at man ikke kan låne bøger fra e-reolen med en ChromeBook?
    Eller er jeg bare 'i den tunge ende'?

    SvarSlet
  2. Nej nej ikke i den tunge ende. Umiddelbart kender jeg ikke nogle webbaserede epubreaders der håndterer drm. Jeg kigger lige i mine fortrolige notater og vender tilbage hvis der er noget at berette. E-reolen er baseret på et Adobe id og det er en bøvlet måde at håndtere drm på.

    SvarSlet
  3. Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

    SvarSlet
  4. Hvor er du sød - jeg er ikke i den tunge ende, så må jeg være en letvægter. Dejligt. Jeg er også lidt blond, selvom det grå er ved at tage over.

    SvarSlet