lørdag den 26. januar 2013

Podcast med Chromebook

Jeg må tilstå at én af mine store laster er at høre radioprogrammer som podcasts. Ofte gør jeg det på min telefon eller tablet. Det går helt fint og egentlig kunne jeg nok klare mig med det. Nu er jeg jo hoppet med på chromebook-dillen og er i gang med at afdække hvad man egentlig kan med denne sjove computerlignende tingest. En podcast er beregnet til at lade sig downloade, helst automatisk, på enheden. Herefter kan man så lytte til den, eller kigge hvis det er en videoting. Jeg har ikke kunnet finde egentlige podcastprogrammer til en Chromebook. Det er jo heller ikke meningen at man skal downloade en masse til den - der er ikke så meget plads. Jeg har dog fundet en workaround, så jeg dels kan abonnere på podcasts, lytte til dem ved hjælp af streaming og downloade de afsnit jeg ønsker adgang til hvis jeg er offline. Se her hvordan det gøres.

For det første skal vi finde én eller flere podcasts at abonnere på. Jeg henter de fleste på Danmarks Radio. Så vi skal ind på DRś podcastside: http://www.dr.dk/podcast/
Find så en interessant podcast og klik på XML linket. Inden du kan gøre det, så skal du have adgang til Google Reader også kaldet Google Læser. det er en rigtig god RSS læaser. Den bruges til at abonnere på gode nyhedsfeeds og altså også podcasts. Hvis du ikke allerede bruger den, så gå ind på adressen her: http://www.google.com/reader/ og tilmeld dig. Den hører sammen med alle de andre google-tjenester du har i forbindelse med dit google-brugernavn (google mailadresse).
Her har jeg klikket på et XML link
Sørg for at der er valgt Google Reader - klik så på Tilmeld nu. Det bringer dig direkte til Google Reader
Klik på Abonner - så vil du automatisk få opdateringer når der er nye afsnit. Nu kan du afspille et afsnit af podcasten direkte inde fra Google Reader. Bare klik på afspil-knappen (den knap der peger til højre).
Det fungerer rigtig fint, så længe der er internetforbindelse. skulle du få lyst til at downloade ét eller flere afsnit, så skal du højreklikke på linket under afspilleren. Det link der slutter med .mp3. Når du har højreklikket på det - vælg så Gem link som. Det bringer dig til chromebook-filsystemet. Brug det navn der bliver foreslået eller skriv det der passer dig bedst.
Nu skal du bare klikke på Gem - vente på at mp3 filen bliver downloaded. Herefter kan du lytte til den - selvom du er offline. Sørg for at slette podcasts du har lyttet til - der er ikke så meget lagerplads på en Chromebook. Du kan selvfølgelig gemme podcasts på en usb-stick eller et sd-kort. så fylder de ikke på på Chroomebookén.

Jeg glemte vist lige at fortælle hvordan du afspiller de downloadede podcasts - gå ind i funktionen Filer - her finder du alle de filer der er downloadede. Klik på lydfilen så den er markeret - gå så til højre hjørne (nederst) og vælg Afspil. Hvis du har markeret flere mp3-filer bliver de afspillet efter hinanden.







Ingen kommentarer:

Send en kommentar