søndag den 20. januar 2013

Online men også offline

En Chromebook er beregnet til at være online når den bruges. Det har Google gjort klart lige fra starten. Vi er jo også online det meste af tiden. At enheden skal være online altid er måske det der kan gøre én nervøs for om en Chromebook er god nok. Selvom jeg har netværk alle de steder jeg normalt arbejder eller opholder mig i fritiden, så er der dog situationer hvor netforbindelsen svigter. Dårlig dækning på mobilbredbånd eller bare kludder med det trådløse netværk et fremmed sted. hvad gør man så?
Jeg satte mig til at undersøge hvad man egentlig kan med en Chromebook, hvis man skulle være afskåret fra det hellige almindelige internet. Det er faktisk en hel del - her er hvad jeg fandt ud af.

Lokale dokumenter
Chromebooks har sit eget filområde. Det er vel mest beregnet til filer/dokumenter som man downloader fra nettet, men det er også muligt at flytte dokumenter fra Google Drev, en usb-stidk eller et SD kort, over i Download området. Det er endda muligt at organisere det i mapper. Pas på - der er ikke uendeligt med plads. Endelig så kan jo bare afvikle dokumenter direkte fra SD kort eller USB stick. Mange filtyper kan læses/afvikles offline. Det skal forstås på den måde at man kan åbne en wordfil, men ikke skrive videre i den. Dokumenttyper der fungerer offline er:
  • Wordfiler 
  • Excelfiler 
  • Powerpointfiler
  • PDF filer
  • JPG (jpeg)
  • PNG
Det dækker sikkert de flestes behov, men det slutter ikke med det. Chromebook afvikler også multimediefiler, altså lyd og video. Her har jeg uden problemer kunnet afspille lydfiler i formaterne wav, mp3 og m4a. Filtypen m4a er det format som iTunes automatisk bruger når man ripper en CD. Når det kommer til video, så gik det rigtig fint med: mov, mp4 og m4v.

Til lydafspilning har Chromebook en lille indbygget lydafspiller. Der er ikke mange funktioner, men den virker. Det er muligt at afspille bare én sang eller markere flere og så afspille dem efter hinanden. Når det kommer til video, så er det bare at klikke på videofilen. Selvfølgelig kan en video afspilles i fuld skærm.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar